Oprogramowanie wykorzystujące sztuczna inteligencja (AI) i machine learning (ML) nie jest trendem, który pojawił się na rynku w ciągu minionych 12 miesięcy. Technologie te znajdują się w obszarze zainteresowań biznesu i software house-ów od już od kilku lat. Jednak nigdy tempo rozwoju nie było tak imponujące jak obecnie. I nigdy AI nie zdobywało aż tak dominującej pozycji wśród najnowocześniejszych technologii informatycznych.
Zarówno przedstawiciele biznesu jak i firmy programistyczne wierzą, że sztuczna inteligencja jest niezbędna do zwiększania konkurencyjności. To powoduje, że popularność rozwiązań wykorzystujących tę technologię rośnie w bardzo szybkim tempie.
Rynek sztucznej inteligencji
Szybkość wzrostu popularności oprogramowania opartego na sztucznej inteligencji najlepiej pokazują dane rynkowe. Zaledwie 12 miesięcy temu wartość globalnego rynku szacowana była na 9,5 miliarda dolarów. Rok 2020 przyniósł wzrost o 50 procent do wartości 14 miliardów dolarów. Szacuje się, że w kolejnych latach dynamika rozwoju będzie jeszcze wyższa i oprogramowanie wykorzystujące SI stanie się największym segmentem na rynku.
Niektóre prognozy wskazują, że już za 6 lat wartość rynku przekroczy 120 miliardów dolarów. Oznacza to, że już tylko systemy CRM będą generować wyższe przychody. I co warto zauważyć – oprogramowanie typu CRM również będzie wykorzystywać technologię sztucznej inteligencji i machine learning, która nie będzie już tylko trendem, ale dominującą siłą w świecie technologii.
Taka dynamika wzrostu sprawia, że oprogramowanie wykorzystujące AI i ML staje się poważnym elementem oferty firm programistycznych. Każdego dnia na całym świecie powstają dziesiątki firm technologicznych opierających swoja ofertę produktową na tych technologiach. Dodatkowo AI i ML zainteresowały się największe światowe firmy technologiczne – jak Microsoft, IBM, Google, Apple czy Samsung – które inwestują ogromne środki w rozwój własnych rozwiązań i dodatkowo przejmują mniejszych konkurentów.
Dlaczego popularność AI rośnie?
Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta – sztuczna inteligencja i machine learning pozwalają rozwiązać wiele problemów, z którymi muszą mierzyć się firmy. Dzieje się tak niezależnie od branży w jakiej funkcjonują.
Oprogramowanie oparte na tych technologiach jest wykorzystywane do analizowania ogromnych zbiorów danych i przygotowywania na ich podstawie rozwiązań biznesowych. Znajduje zastosowanie w marketingu, sprzedaży i obsłudze klienta. Dlatego może być ono wykorzystywane w branży edukacyjnej, w ochronie zdrowia, nowoczesnych usługach finansowych czy e-commerce. Mają także zastosowanie w rozwoju IoT.
Lista zastosowań oprogramowania wykorzystującego SI i ML jest praktycznie nieograniczona. i właśnie dlatego liczne software house-y ciągle pracują nad jego doskonaleniem.
A co z ograniczeniami AI?
Pomimo wielu zalet sztuczna inteligencja nadal jest technologią poważnie ograniczoną. Dlaczego? Proponowane przez firmy programistyczne rozwiązania umożliwiają rozwiązywanie konkretnych problemów, do których zostały zaprojektowane. Nie jest to zatem technologia uniwersalna.
Dodatkowo firmy wykorzystujące oprogramowanie oparte na SI muszą przełamać barierę zaufania konsumentów, którzy nadal z dużą rezerwą podchodzą do tego typu rozwiązań i często wybierają tradycyjne formy obsługi. Wydaje się jednak, że zmiana jest tylko kwestią czasu.