Skuteczne wykorzystywanie danych staje się jedną z najważniejszych przewag konkurencyjnych. Ilość zbieranych informacji rośnie lawinowo. Obserwowane wzrosty powodują, że coraz częściej mówi się o gospodarce opartej na danych, w której tradycyjne narzędzia analityczne nie spełniają swojej roli.
Jednak nawet największa ilość danych jest bezużyteczna bez narzędzi umożliwiających ich analizę i wyciąganie poprawnych wniosków. W jakich obszarach będzie to największe wyzwanie dla biznesu i firm programistycznych?
Rozwój Internetu Rzeczy
Internet Rzeczy w rozmaitych rozwiązaniach przemysłowych jest wykorzystywany przez coraz większą liczbę firm. Oczekują one kompleksowych rozwiązań, które pozwolą na skuteczniejsze zarządzanie produkcją, optymalizacje procesów, obniżanie kosztów i podnoszenie poziomu bezpieczeństwa. Te oczekiwanie powodują lawinowy wzrost liczby danych generowanych przez systemy czujników i nowoczesne urządzenia.
W rozwiązaniach typowo konsumenckich IoT do niedawna był tylko ciekawym gadżetem – służącym głównie rozrywce. Jednak popularyzacja tej technologii sprawiła, że oczekiwania klientów wzrosły. Coraz większa ich liczba kupuje inteligentny sprzęt wierząc że w istotny sposób ułatwi on codzienne obowiązki i w związku z tym wymaga konkretnych korzyści.
Wszystko to sprawia, że Internet Rzeczy każdego dnia zasila centra danych w ogromne ilości informacji. Dopiero ich analiza i kreowanie na ich podstawie przydatnych rozwiązań umożliwia zaspokajanie potrzeb klientów – zarówno biznesowych jak i indywidualnych. A do tego potrzebne jest najnowocześniejsze oprogramowanie. Nic zatem dziwnego, że firmy programistyczne poświęcają jego przygotowaniu coraz więcej czasu i energii.
Indywidualizacja oferty i wielokanałowość
Kolejnym trendem rynkowym, w którym kluczowe znaczenie ma zbieranie i analiza danych, jest indywidualizacja oferty. Firmy z branży e-commerce wierzą, że jednym z najlepszych narzędzi do skutecznego konkurowania jest przygotowywanie ofert dostosowanych do indywidualnych potrzeb klientów. Dlatego zbierają ogromne ilości danych i na podstawie analizy przedstawiają możliwie najbardziej dopasowane rozwiązania.
Indywidualizacja oferty jest dodatkowo komplikowana przez wielokanałową komunikację z klientami. W jej wyniku konieczne jest wdrażanie rozwiązań informatycznych zbierających dane z wielu źródeł. Stanowi to kolejne wyzwanie dla software house-ów pracujących nad oprogramowaniem usprawniających procesy komunikacyjne i sprzedażowe.
Podsumowanie
Popularyzacja Internetu Rzeczy, coraz większa liczba danych zbieranych przez szeroko rozumiany e-commerce, wielokanałowość i rozwój gospodarki opartej na informacjach – wszystkie te czynniki sprawiają, że analiza duży baz staje się ważniejsza niż kiedykolwiek. Przygotowanie oprogramowania zapewniającego możliwość korzystania z zebranych informacji będzie więc jednym z najpoważniejszych wyzwań stojących przed firmami programistycznymi i biznesem. Bez niego zbieranie danych nie przyniesie oczekiwanych efektów