Rynek e-learning na cały świecie rozwija się z ogromną dynamiką. Firmy i instytucje edukacyjne z USA oraz Europy zachodniej od lat inwestują miliardy dolarów w systemy umożliwiające zdalne uczenie, a działające na tych rynkach softwarehouse-y mają setki klientów i tysiące zamówień.

Jednak najnowsze prognozy jasno pokazują że najlepsze lata dla globalnego rynku e-learning jeszcze przed nami. Zarówno branżowi eksperci jak i przedstawiciele software house-ów zgodnie przewidują, że będzie się on rozwijał w tempie około 7 procent rocznie i w 2025 roku osiągnie trudną do wyobrażenia wartość ponad 330 miliardów dolarów.

 

E-learning na urządzeniach mobilnych, czyli m-learning

Co sprawia, że rynek e-learning ma tak doskonałe perspektywy? Okazuje się, że jednym z najważniejszych czynników mających wpływ na rozwój branży jest popularyzacja aplikacji mobilnych. Od dawna wiadomo, że smartfony i tablety doskonale sprawdzają się urządzenia do realizacji programów zdalnego uczenia i są bardzo lubiane przez odbiorców szkoleń.

Przedstawiciele branży przekonują, że urządzenia mobilne zwiększają dostępność szkoleń. Ich wykorzystywanie sprawia, że programy edukacyjne są naprawdę dostępne w dowolnym miejscu i dowolnym czasie. Natomiast przedstawiciele firm programistycznych zapewniają, że technologie mobilne – na przykład rzeczywistość rozszerzona i wirtualna lub komunikatory – sprawiają, że proces zdobywania nowych kompetencji jest zdecydowanie szybszy i łatwiejszy. Nowoczesne technologie sprawiają także, że uczenie się jest bardziej atrakcyjne, a to powoduje wzrost zaangażowania użytkowników systemów e-learning.

Warto również pamiętać o trwającej zmianie pokoleniowej. Zarówno software house-y jak i ich klienci doskonale zdają sobie sprawę, że popularne wśród młodzieży aplikacje mobilne stanowić będą przyszłość wielu branż. Szczególnie dobre perspektywy czekają te aplikacje, które wykorzystywać będą rozwiązania znane z mediów społecznościowych. W systemach zdalnego nauczania już teraz stosowane są coraz doskonalsze technologie mobilne. Rośnie również popularność social learning, czyli połączenia e-learning i social media. Stanowi to kolejny dowód na doskonałe perspektywy rozwoju rynku.

 

Rynek e-learning w Polsce

Niestety bardzo trudno o badania pokazujące stan polskiego rynku e-learning. Jednak dobrym punktem odniesienie jest rynek Europy Wschodniej (mający zaledwie 2,4 procent udziału w rynku globalnym). Analizując dostępne dane można z dużym prawdopodobieństwem stwierdzić, że polski rynek nie należy do europejskiej awangardy.

Nie oznacza to jednak, że w kolejnych latach sytuacja nie ulegnie zmianie. Prognozy dla rynku są bardzo dobre, co na podstawie analizy zamówień potwierdzają także softwarehouse-y. Prognozuje się, że rynek Europy Wschodniej – warty obecnie około 1,2 miliarda dolarów – będzie się rozwijał w tempie około 20 procent rocznie, a podobna dynamika rozwoju będzie obserwowana wyłącznie na rynku azjatyckim. Dzięki temu Polska i pozostałe kraje regionu stopniowo będą nadrabiać dystans do światowych liderów, do których należą kraje Ameryki Północnej i Europy Zachodniej.